livskampen

Direktlänk till inlägg 29 januari 2012

Min förlamade hand....vad hände sen!?

Av Li - 29 januari 2012 19:11

Ända sen 2003 så vart min högerhand förlamad ca 2 ggr/år, den vart alltså helt obruklig.

Under sommarn o hösten 09 vart den oftare förlamad och det var extremt tuff att bara använda vänster hand till allt. Tanken på att ev inte få funktion tillbaka var ohygligt skrämmande, känsel mm. kom tillbaka tur nog....tills 30/10 09 då jag kollapsade helt efter att ha blitt mkt pressad hos sjukgymnasten, hadde problem med blodtrycket. Samma kväll började ngt ske och jag minns inte mkt alls, fick krampanfall mm. och närmsta två vek. levde jag i ett töcken, ingenting var klart. Satt och stirrade rakt fram, kunde inte köra permon, kunde knappt tala stundvis, förändrad i ansiktet, såg sämre och arm och hand blev på en gång förlamad, mer än tidigare. Hela högra sidan drabbades och kunde inte ens sitta själv, hadde fått högertippning.

Vintern 09-10 var det fruktansvärt tufgft och jag var nära en deppression. Att lära sig leva med massa hjälp utifrån, att lära mig att göra allt med vänster hand, att lära mig köra permon, och att acceptera nya funktionshinder och min nya situation samt nya varianten av mig själv -är inte ett dugg lätt.

  Vet inte hur jag orkade med allt, fick ingen hjälp av vården men misstanke finns att jag fått en stroke, mer än så vet vi inte.

Förlamningen gick aldrig tillbaka och mina farhågor besannades....hela min självbild ändrades, helt plötsligen kunde jag inte ta hand om mig själv, behövde hjälp med allt, satt och hängde i stolen och kände mig onormal, sjuk och inte levande. Ville acceptera mitt nya jag och situationen men det kom att bli en lååååång process framtill i skrivande stund.


DEN FÖRLAMADE HANDEN:

#Bild 1 uppifrån

Handen hadde nyss varit förlamad un sensommaren 09, var mkt svullen men började fungera


#Bild 2

Tagen ngn månad efter den ev stroken okt 09, handen var helt slapp och dålig känsel samt hadde starka nervsmärtor


#Bild 3

Tagen tidigt under 2010, handen blev allt spastisk och fingrarna drog ihop sig. Använde skenor och allt möjligt men inget hjälpte. Fingrarna höll på att låsas i den positionen


#Bild 4

Under 2 långa år var hande å fingrarna fast i en knuten position, och det var omöjligt att ens rengöra i handen och tummen såg ut att ruttna då handen aldrig kunde torka.

Aug 11 träffade jag äntligen en handkirurg som trottsade min arbetsterapeut som vill bända ut handen med skenor....men det lyckades inte. Kirurgen ansåg att operation var nästintill akut om det skulle gå att göra nån skillnad. Handen var allvarligt påverkad.


14 nov 11 lades jag in för operation och det var nervöst då ingen visste utgången av op, skulle handen vara den samma eller så som jag önskade -dvs helt utsträckt.

Op tog 4-5 timmar, längre än väntat då dem fick skära upp mer än anat. Dem fick skära av alla senor och muskelfästen och förlänga dem mm. med nöd å näppe lyckades dem att räta ut handen, syntes på fingerlederna att lederna blitt förändrade och fingrarna kunde inte böjas alls inte heller handlede.

Hadde en kamp på uppvaket då jag fick astmaanfall och märkligt nog hadde anestesi-iva ingen astmamedecin så höll på att kvävas, tog tid att få hjälp.

Fick sen slem-attack, kunde inte prata och iva-personalen förstod inte att jag behövde slemsugen och än en gång fick kroppen kämpa innan det var för sent.

Hadde såna smärtor att inte ens stark morfin hjälpte, varpå jag fick mkt svårt att andas gång på gong. Dem på iva var mkt oroade fick jasg höra och jag låg där i 8 långa timmar. hadde svårt att vakna och jag försvann många ggr och det var en kamp på liv och död. Andning, puls, blodtrycket, smärtor mm. var mkt instabilt och dem ville först att jag skulle ligga på iva över natten. Sen kom en anestesiläkare på att prova en morfinpump och tur nog hjälpte det bättre och jag kunde styra intaget själv.

Jag skojar inte när jag säger att jag skrek rakt ut för det gjorde så ont.

Under 2 veckor hadde jag ett enormt gips på hand å arm, men satt åt så att jag fick ännu mer smärtor och morfin hjälpte knappt.


#Bild 5

Under veckorna ef drabbades jag av komplikationer, var varnad tidigare om att tiden ef op skulle bli mkt tuff....men komplikationer på det hadde jag gärna sluppit.

Ef en vek ef op small det till i armen och en obeskrivlig smärta kom, fick åka in askut och jag hadde fått en stor blödning, har svårt att koagulera med så var att observera och vänta. Armen gipsades om och smärtorna vart lite mindre.

Ef dem tog stygnen ef 2 vek så såg såret inte fint ut men dem tyckte att det var ok! men dagarna gick och skicket vart sämre och fick ingen vidare hjälp. Fick feber å massa symptom på att nått var fel, var på vippen att åka ambulans till akuten. Tog mig till vct och diagnosen vart infektion. Fick käka stark Penicillin som efter ytterliggare vek av smärtor äntligen hjälpte och värken gav sig undan för undan i takt med att svullnaden gick ned.


#Bild 6

Ef att gipset togs av så övergick det till utformad skena dygnet runt. Ef ngr vek kunde jag mest ha den under natten för är alltid en risk att handen rullar ihop sig igen.

Så där ser skenan ut och hjälper handleden att rätas ut.


#Bild 7

Det har varit en låååång process det här med handen men som ses på bilden så är handen helt öppen och jag kan tom tvätta den och måla naglarna :) alla framsteg är positiva!

Många trodde op skulle leda till att jag skulle återfå funktion i handen men så långt fram är inte utveckligen då ngt skett i min hjärna.

Personligen förväntade jag mig ingen funktion, ville bara att den skulle se ut som en rak hand som går att sköta om mm. och det fick jag  

Har under processen accepterat att jag är enarmad så att säga, är inget jag kan göra åt! har lärt mig mkt med vänsterhanden med vilket stärkt självförtroendet.

Är ganska nöjd med läget ändå, tro det eller ej. Vi människor är sarkare än vi tror och kan anpassa oss på ett brett plan.


 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Li - 14 september 2013 20:55

Är en mkt tuff period nu... Fick lämna bort min älskade katt jag haft i 8 år. Assistansen som skall ge mig liv håller på att braka samman och chefen har flytt och lämnat oss tillfälligt. Vården gav mig knappt hjälp nyligen när jag åkte in akut med...

Av Li - 7 september 2013 13:48


I söndags ploppade en inspiration upp skallen på mig  och jag vart mkt dragen åt att göra egna smycken. Varit nyfiken i många år men inte vågat, men köpte och beställde olika artiklar och började på en gång, helt utan erfarenhet plus att jag bara har...

Av Li - 7 september 2013 12:19


Så var man tillbaka här igen efter ett mkt långt uppehåll, velat skriva länge men inte haft orken pga sjukdom. Sen i vintras har mitt liv kantats av ett tiotal möten med döden men klarat livhanken trotts dåliga ods så ngt bra måste man ha gjort för a...

Av Li - 23 augusti 2012 22:29


I juni hadde min röst blivit svag och krasslig, hadde tid till en mkt bra logoped på USÖ i örebro och fick chockbeskedet att det förmodligen brodde på min sjukdom EDS, ngt som läkarna nekat till i flera år. Var helt bedövad veckorna efter. Runt två...

Av Li - 6 februari 2012 22:09

Helgen har varit sådär, mkt trötthet, migrän och tonvis med smärtor. Igår söndag var det lite bättre. Den inopererade PEGGEN jag har, har snaste 5 dagarna gjort alltmer ont, hårt runtom och rätt ont. I helgen började det bli rodnad runt och har int...

Presentation


Välkommen hit. Heter Li och är normalt sett en levnadsglad människa, lever dock i en sjuk kropp som hindrar livet mer och mer. Gillar att dela med mig av livet då det hjälper mig. Är 31 år men min kropp är 70-80 år. Fråga gärna om det är ngt! Är öppen å ä

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Omröstning

Vad är era favoriter husdjur?
 Tamråtta
 Katt
 Hund
 Häst
 kanin
 Marsvin
 Fåglar
 Reptiler
 Fiskar
 Möss
 Hamster
 Iller
 Chinchilla
 Degusråtta
 övriga djur

Senaste inläggen

Kategorier

Mina älskade orkideer

 

Min konst

 

Arkiv

Lämna ett avtryck

Länkar

Besöksstatistik

Sök i bloggen

RSS

Språk/Language


Ovido - Quiz & Flashcards